fbpx
yazılımmimari

Yazılım mimarisi, yazılım sistemini tanımlamak için önemli bir adım olarak görülmektedir. Bütün bir yazılım projesini kodlamaya başlamadan önce tasarımını oluşturmak son derece önemlidir. Bu nedenle de kullanacağınız program dili, veri tabanı ve güvenlik gibi ihtiyaçları önceden belirlemeniz gerekir. Bir projenin alt yapısını tasarlayan yazılımcılar ise yazılım mimarı olarak tanımlanır. 

Yazılım mimarının görevi, yazılım projesi süreçlerini planlamak ve uygun şekilde tasarlamaktır. Bununla birlikte yazılım mimarı, kontrollü davranır ve yazılım süreci boyunca tasarladığı planın dışına çıkmamaya özen gösterir. Genel olarak yazılım mimarisi nedir ve neden önemlidir konusu ise oldukça merak edilen konulardan biridir. RDC Partner ekibi olarak bu yazımızda, yazılım mimarisi hakkında merak edilenleri detaylı bir şekilde sizler ile paylaşacağız.

Yazılım Mimarisi Oluştururken Dikkate Almanız Gereken Faktörler Nelerdir?

Yazılım mimarisi oluştururken dikkate almanız gereken çeşitli faktörler bulunmaktadır. Bunlar genel olarak aşağıdaki gibidir: 

  1. Proje için gereksinimler
  2. Projenin performansı
  3. Güvenlik önlemleri
  4. Taşınabilirlik
  5. Uyumlu olması
  6. Ölçeklenebilir olması
  7. Yönetim 
  8. Maliyet
  9. Kalite Güvencesi olması
  10. İş Sürekliliği olması
  11. Teknoloji ile uyumu
  12. Kullanıcı Deneyimi
  13. Yasal Konular

Genel olarak bu faktörler, yazılım mimarisi süreçlerinde düşünmeniz gereken temel noktalar olarak görülmektedir. Her proje benzersiz olmalıdır. Bu sebeple özel gereksinimlere ve koşullara uyum sağlamak için bu faktörleri özelleştirmeniz son derece önemlidir.

En Çok Kullanılan Yazılım Mimarileri

Sık kullanımı ile dikkat çeken birkaç yazılım mimarisi bulunmaktadır. Bunlar, genel tanımları ile aşağıdaki gibidir:

  1. Katmanlı Yazılım Mimarisi (Layered Architecture)

Katmanlı Yazılım Mimarisi, bağımsız ve ayrı çalışma mantığı açısından sık tercih edilen alternatif yöntemlerden biridir. Bu modelde her katman farklı bir işlevselliğe sahiptir. En dış katman ise verilerin sisteme girildiği alandır.  Ayrıca her katman bir üst katmana hizmet etmektedir. Katmanlar, tek yönlü bir şekilde etkileşime girer ve her katman kendi hizmeti için altındaki katman tarafından sunulan hizmete bağlı olarak işler.

  1. İstemci-Sunucu Yazılım Mimarisi (Client-Server Architecture)

Bu modelde temel olarak iki ana bileşen vardır. Bunlar; İstemci (Client) ve Sunucu (Server) olarak tanımlanmaktadır. İstemci, isteği yapan sunucu ise servisi sağlayandır. Bu iki bileşen, farklı katmanlarda olsalar da aynı altyapı üzerinde yer almaları mümkündür.

  1. Depo Yazılım Mimarisi (Repository Architecture)

Bir sistemdeki tüm veriler, tüm sistem bileşenlerinin erişebildiği merkezi bir havuzda yönetilmektedir. Bunun yanı sıra bileşenler direkt etkileşime girmez. Sadece havuz aracılığıyla doğrudan etkileşime girer. Havuz mimarisi, merkezi bir veri yapısından ve merkezi veri yapısı ile çalışan bağımsız bileşenlerden oluşmaktadır.

RDC Partner olarak bu yazımızda, yazılım mimarisi hakkında merak edilenleri sizler ile paylaştık. Ürün ve hizmetlerimiz hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak için sitemizi inceleyebilir ya da iletişim kanallarımız üzerinden bizimle iletişime geçebilirsiniz.

İlginizi Çekebilir: Yazılım Ürün Hatları Nedir?