fbpx
Blockchain Nedir?   
Blockchain Nedir?   

Teknolojinin hayatımızdaki yeri ile bilgi ve veri güvenliğine olan ihtiyaç da artar. Özellikle kişisel verilerin de içinde olduğu alanlarda bu ihtiyaç çok daha fazla görülür. Bu noktada ise blockchain zinciri gündeme gelmektedir. Bununla birlikte blockchain zinciri nedir konusu merak edilen bir konu olarak karşımıza çıkmaktadır.

Blockchain teknolojisi, veri güvenliğini ve şeffaflığını sağlamayı hedefler. Bunun yanı sıra blockchain teknolojisi nasıl çalışır, blockchain çeşitleri ve blockchain faydalarıgibi konular, cevabı merak edilen konular arasında yer almaktadır. Bu yazımızda, blockchain nedir, çeşitleri ve faydaları konusunu sizler ile paylaşacağız.

Blockchain Teknolojisi Nasıl Çalışır?      

Blockchain (Blok Zinciri) bloklardan oluşan zincir yapıyı ifade etmektedir. Genel olarak ise dağınık yapıda bir veri tabanı sistemi olarak şifrelenmiş işlemlerin takibini sağlar. Bunun yanı sıra blockchain zinciri, iş ağında yer alan işlemlerin kaydedilmesi ve varlıkların takip edilmesi süreçlerini kolaylaştırması ile son derece önemli bir konuma sahiptir. Bununla birlikte bu sistem, paylaşılabilen ve üzerinde değişiklik yapılamayan bir defter olarak da ele alınabilir.

İş süreçlerinin güvenli ve verimli bir şekilde işleyebilmesi adına bilginin mümkün olan en hızlı ve doğru şekilde aktarılması gerekir. Blockchain’in bu noktada en temel faydası, izni olan ağ üyelerinin ulaşabileceği bir defter niteliğinde kullanılabilmesidir. Bunun yanı sıra, sisteme erişebilen üyeler, verilerde herhangi bir değişiklik yapamamaktadır. Blockchain’i ideal kılan bir özelliği de paylaşılabilen ve şeffaf bilgi sağlayan bir yapıya sahip olmasıdır. Bu durum, kullanıcı için güven verici bir kriter olarak görülmektedir.​

Blockchain Çeşitleri Nelerdir?       

Blockchain zinciri nedir konusundan sonra çeşitleri de merak edilen konular arasında yer almaktadır. Blockchain çeşitleri aşağıdaki gibidir:

  1. Açık Blockchain (Public Blockchain)

Halka açık bir blok zinciri tüm işlemlerin kayıtlarının halka açık bir şekilde tutulduğu kayıt defteri olarak ele alınabilir. Halka açık bir blok zinciri ağı ise merkezi olmayan bir ağdır ve işlemleri doğrulamak için güvenilir bir merkezi otorite gerekmemektedir. Bu nedenle bankalar gibi merkezi otoriteye güvenmek yerine uzlaşı mekanizması ile merkezi olmayan bir ağda güven oluşturulur.

Bu süreç işlemlerin ağda bir kere depolandıktan sonra değiştirilememesini sağlar. Bunun yanı sıra “Halka açık” kelimesi ile herkesin blok zinciri ağına okuma ve yazma erişim izniyle katılabileceği anlamına gelir.

  • Özel Blockchain (Private Blockchain)

Özel blok zinciri, yapı ve mekanizma açısından açık blok zinciri ile birçok benzerliğe sahip bir blockchain çeşididir. Bunun yanı sıra özel blok zincirler izin tabanlı blok zincirler olarak bilinir. Okuma ve yazma erişimi olan blok, bir varlık veya kuruluş tarafından kontrol edilmektedir. Bu tür blockchain yapısında erişim izinleri genellikle sınırlıdır.

  • Konsorsiyum Blockchain (Consortium Blockchain)

Konsorsiyum blok zinciri, genel ve özel blok zincirlerle karşılaştırılarak daha kolay anlaşılabilmektedir. Bu blok zinciri türü, yarı merkezsiz bir blok zinciri olarak bilinmektedir. Konsorsiyum blok zinciri, tek bir kişi veya kuruma özel blok zinciri olarak kurulmaz. Bir grup onaylanmış kişi veya kurumla kurulur. Ayrıca konsorsiyum blok zinciri ağ üzerinde önceden tanımlanmış bir grup veya düğümdür.

Blockchainin faydaları    

Blockchain teknolojisini kullanmanın getireceği bazı avantajlar aşağıdaki gibidir:

  • Güvenlik
  • Dolandırıcılığı engellemek
  • Şeffaflık
  • Gizli ek ücretler olmaz
  • Hız
  • Düşük maliyet
  • Gelişmiş ödeme ağı geçişleri
  • Kolay kart ödemeleri
  • Satın alma verilerinin kontrolü

RDC olarak bu yazımızda, blockchain zinciri nedir, çeşitleri ve faydaları gibi konular hakkında merak edilenleri sizler ile paylaştık. Yazılım çözümlerimizden faydalanmak, ürün ve hizmetlerimiz hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak için sitemizi inceleyebilir ya da iletişim kanallarımız üzerinden bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Dikkatinizi Çekebilir: YAZILIM TEST OTOMASYON MÜHENDİSİ NE İŞ YAPAR?

Back-end Developer
Back-end Developer Nedir?     

Bir web projesinin son kullanıcının görmediği çekirdek yazılım bölümüne back-end ve bunu kodlayan yazılımcıya ise back-end developer (Yazılım geliştirici) denmektedir. Back-end altyapısı için kullanılan yazılım dilleri; genelleme yaparak aşina olduğumuz PHP ve ASP.net, veri tabanı mimarisi için ise MYSQL ve MSSQL olarak ifade edilmektedir.

Back-end kısmı olarak veri tabanında kullanıcı verilerine sahip olmak iyi bir sonuca neden olsa da diğer yandan web sitenizin görüntüsünü iyi yapan şey bu yazılım değildir. Bu noktada ise front-end devreye girer. Bunun yanı sıra back-end developer nedir ve ne işe yarar gibi konular merak edilir. Bu yazımızda konu hakkında merak edilen tüm detayları sizler ile paylaşacağız.

Back-end Developer Nedir Ne İşe Yarar?

Back-end developer, bir web sayfasının nasıl çalıştığına odaklanarak sunucu tarafında işlemlerin gerçekleştirilmesini sağlayan kişidir. Kısacası server, uygulama ve veri tabanı sistemlerinin, tüm bileşenleriyle doğru ve uyum içerisinde çalışması için gereken teknik ortamı hazırlar.

UX uzmanları, tasarımcılar ya da frontend developer’ların ortaya çıkardığı çekici bir görsel, back-end developer tarafından sağlanan teknoloji olmadan bir işe yaramamaktadır. Bu geliştiriciler bir web sayfasının ölçeklenebilir olmasını ve zorlu komut dosyalarının çok büyük yükler altında bile çalışabilmesini mümkün hale getirir.

Bu developer’lar web sayfalarının ise mümkün olduğunca verimli ve hızlı olmalarını sağlamak adına sorumlu olduğu tüm ögeleri korumak ve test etmekle görevlidirler. Ayrıca veri depolama, veri güvenliği ve uyumluluğu gibi konular hakkında bilgi ve sorumluluk sahibi olmaları gerekir.

Back-end Developer Nedir Ne İşe Yarar?

Back-end Developer Yazılımcı Görevleri Nelerdir?

Sunucu tarafında çalışan geliştiricilerin birçok yazılım diline ve veri tabanı sistemlerine hâkim olması beklenmektedir. Bunun yanı sıra sunucu yönünde, madalyonun görünmeyen yüzünde çalışan bir geliştiricinin tipik olarak görevleri ise aşağıdaki gibidir:

  • Web uygulamaları yazmak ve bakımını yapmak
  • Var olan uygulamaların verimlilik ve hız değerlendirmesini yapmak
  • Yüksek kalitede kod yazmak
  • Hata çözmek ve sorunları gidermek

Back-end Developer Kullandığı Yazılım Dilleri?         

Birçok back-end developer, HTML ve CSS gibi front-end dillerine hakimdir. Bunun yanı sıra arka yüzde işlemlerini çözümlemek, uygulama, veri tabanı ve serverın birbiriyle uyumlu bir şekilde çalışması için kullandıkları farklı yazılım dilleri de mevcuttur. Sıklıkla bu amaçlar için kullanılan yazılım dilleri ise aşağıdaki gibidir:

  1. PHP
  2. NodeJs (Ara Yazılım)
  3. Python
  4. C#
  5. GoLang
  6. Ruby
  7. Java
  8. Kotlin

 Back-end Yol Haritası Nedir?

Back-end alanında kendinizi geliştirmek ve uzmanlaşmak için bu teknolojileri de öğrenmeniz gerekir:

  1. Hosting Platformları: Heroku, Digital Ocean, AWS, Azure, Netlify
  2. Web Sunucuları: Nginx, Apache
  3. Konteynerler: Docker, Kubernates

Bu nedenle kendinize bir alan seçerek o alanda profesyonelleşmenizi öneririz. Diğer alanlarla ilgili de genel olarak bilgi sahibi olmanız gerekir. Gerekli olan donanıma sahip olmanızın yanı sıra back-end developer olarak ihtiyaç duyacağınız araçları da bilmeniz son derece önemlidir. Bu araçlardan temeli ise bir bilgisayardır. Program bilgisayarları işinizi çok daha rahat yapmanıza olanak tanır.

RDC olarak bu yazımızda, back-end developer nedir ve görevleri gibi konular hakkında merak edilenleri sizler ile paylaştık. Yazılım çözümlerimizden faydalanmak, ürün ve hizmetlerimiz hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak için sitemizi inceleyebilir ya da iletişim kanallarımız üzerinden bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Dikkatinizi Çekebilir: BİR YAZILIMCININ BİLMESİ GEREKEN PLATFORMLAR

Front-End Developer Nedir?   
Front-End Developer Nedir?   

Bilişim ve yazılım alanında gelişen teknolojiler ile farklı meslekler ortaya çıkmıştır. Bu mesleklerden birisi de front-end developer’dır. Bu noktada ise “front-end developer nedir?” konusu son derece merak edilmektedir. Bir web sitesinin ana sayfada yer alan tüm fonksiyonlarının çalışmasına olanak sağlayan web tasarım geliştirici front-end developer (Ön yüz tasarımcıları) olarak tanımlanır. Bunun yanı sıra bu developer’lar sistemsel ya da yazılımsal kısımlarının çalışmasına olanak sağlarlar.

Front-end developer’lar kısaca bir web sitesinin kullanıcıya ulaşması için ön uç öğelerinin tasarlanması ve kodlanmasında görev alan web sitesi geliştiricileridir. Bunun yanı sıra kullanıcı deneyiminin doğru, hatasız ve sağlıklı çalışması için yazılım geliştirirler. Web tasarım geliştiricileri arasında önemli bir yere sahip olan ön yüz tasarımcıları, web sitenin kullanıcının karşısına çıkmasında çok önemli bir role sahiptir. Bunun nedeni ise bir web sitesinin görsel düzenlemelerinin yer aldığı tasarım aşamasında kullanıcının web sitesi ile ilk tanıştığı kısmın yer almasıdır. Bu yazımızda, front-end developer hakkında merak edilen tüm detayları sizler ile paylaşacağız.

Front-End Developer Nedir Ne İşe Yarar?       

Web tasarım olarak da bilinen front-end terimi, bir web sitesinin etkileşime girildiği ilk alanıdır. Web sitesinde görev alan bu önyüz geliştiricileri arayüz tasarımı ve geliştirilmesinde sorumluluk sahibi olurlar.

Adobe XD, Photoshop, Sketch gibi tasarım programlarıyla birlikte HTML, CSS, JavaScript ve JQuery ile kod yazabilen alanında uzman web tasarımcılarıdır ve web sitesinin önyüzünün stabil kullanılmasını sağlarlar.

Front-end developer nedir sorusundan sonra ne işe yarar konusu da merak edilmektedir. Web sitesinin ön uç öğelerinin tasarlanması ve kodlanmasında görev alan web sitesi geliştiricileri olarak bilinmektedir. Bununa birlikte kullanıcı deneyiminin doğru, hatasız ve sağlıklı çalışması için yazılım geliştirmeniz gerekir. Bu noktada web sitesindeki hataları tespit ederek çözüm sunarlar. Ön yüz tasarımcıları tasarım alanında estetik bir gönüm sağlar. Bunun yanı sıra ön yüz geliştiriciler, görsel bileşenler üzerinde çalışırlar.

Front-End Developer

Front-End Developer Yazılımcı Görevleri Nelerdir?

Front-end developer’ların görevleri aşağıdaki gibidir:

  • Web sitesinin görünen yüzünün geliştirilmesini ve hatasız çalışmasını sağlamaları gerekir.
  • Kullanıcının URL adresi ile ulaştığı web sitesindeki tasarım; animasyon, font, renk ve genel geliştirmeleri düzenlemelidir.
  • İçerik yönetiminde etkin bir şekilde rol oynarlar.
  • Gelişmiş kod yazılımında görev alır ve hataların tespiti için çeşitli testler yapmaktadır.

Ön yüz geliştiricileri bu noktada, yazı karakterleri, açılır pencereler, sliderlar, iletişim formları gibi tasarımsal işlemleri düzenlerler. Bu nedenle front-end yazılım geliştiricileri, JavaScript kütüphanelerinden biri veya daha fazlasını öğrenerek yukarıdaki sorumluluklarını başarıyla yerine getirmeye çalışırlar. Bunun yanı sıra Vue ve React gibi kütüphanelerini öğrenerek iş imkanlarını da artırırlar. 

Front-End Developer Kullandığı Yazılım Dilleri?  

Bir front-end developer’ın kullandığı yazılım dilleri aşağıdaki gibidir:

  • Eiffel, Object Pascal, Java, C# ve PHP, gibi nesneye yönelimli programlama (OOP),
  • JavaScript (JS),
  • HTML ve CSS,
  • VueJs,
  • Git,
  • LeetCode

Front-End Developer Yol Haritası Nedir?    

Front-end developer Yol Haritası, yazılım sektörüne giren veya girmeyi düşünen pek çok kişi tarafından takip edilir. Bu noktada, tekrar kullanılabilir; ölçeklendirilebilir ve sürdürülebilir bir kod yapısı öğrenmelisiniz.  Ayrıca ön yüz geliştirmek için bu yola başvuran pek çok kişi neleri öğreneceğini; hangi kaynaklara bakacağını ve nasıl bir yol izleyeceğini bilmemektedir. İlerleyebileceğiniz yol haritası ise aşağıdaki gibidir:

  • CSS, HTML ve JavaScript öğrenmeyle başlamalısınız.
  • Test etme, ulaşılabilirlik, performans, Next veya Nuxt (Server Side) gibi kavramlara hâkim olmanız gerekir.
  • TypeScript alanına yavaş yavaş geçebilir ve giderek daha fazla geliştirici alanlara yönelmelisiniz.

RDC olarak bu yazımızda, front-end developer hakkında merak edilenleri sizler ile paylaştık. Yazılım çözümlerimizden faydalanmak, ürün ve hizmetlerimiz hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak için sitemizi inceleyebilir veya bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Dikkatinizi Çekebilir: Yazılım Şirketleri Ne İş Yapar?

SQL Management Nedir?
SQL Management Nedir?

SQL Management (Structured Query Language), Microsoft tarafından geliştirilmiş olan bir veri platformudur. Türkçe’ye ise “yapısal sorgulama dili” olarak çevrilmektedir. Kullanıcıların veri tabanı işlemlerini hızlı bir şekilde yapmaları için kullandıkları bir alt dil olarak ifade edilmektedir. Bunun yanı sıra SQL Management nedir konusu da cevabı merak edilen bir konudur. SQL aslında bir veri tabanı yönetimi kavramı anlamına da gelir. SQL’in iki temel amacı ise verileri tasarlamak ve doğru bir şekilde yönetmek olarak bilinmektedir.

Microsoft SQL Server Management uygulaması verilerin bütünlük ve güven içerisinde depolanmasına olanak tanır. Bunun yanı sıra bu verilere aynı anda bir veya birden fazla kullanıcı erişebilir. Bununla birlikte SQL Server Management, kurumsal çaplı ve ilişkisel bir veri tabanı yönetimi sistemidir. Bu yazımızda, Microsoft SQL Management nedir konusu hakkında merak edilenleri sizler ile paylaşacağız.

Microsoft SQL Management Avantajları ve Özellikleri

SQL Management nedir konusu ile avantajları ve özellikleri de merak edilen konular arasında yer almaktadır. Bilgisayar ortamında saklanan ve işlenmemiş olan her türlü bilgiye veri adı verilir. Bilgisayarınızda var olan ve aklınıza gelebilecek her bilgi ise sistemde veri olarak tutulur. Bu verilere ise ihtiyaç duyduğunuz her an ulaşarak ve değişiklikler yapmanız mümkündür. Tam olarak bu noktada ise SQL’e ihtiyaç duyarsınız. Verilerin kendiniz için oluşturduğunuz kriterlere uygun olarak sunulmasına ise bilişim sektöründe sorgu adı verilir. SQL Management ile sorgu işlemleri oldukça kolay bir şekilde sürdürülmektedir.

SQL Management özelliklerinden bahsedecek olursak; işletmeler için kritik öneme sahip olan verileri şifreleme, verilere erişim sağlama iznine sahip olan kişileri gözlemleme gibi özellikleri vardır. Bununla birlikte gerekli görülen durumlarda erişim kısıtlamaları tanımlama gibi güvenlik özellikleri ile kullanıcılarına geniş kapsamlı bir denetim imkânı sunmaktadır. Yüksek kullanılabilirlik ve durum kurtarma özelliklerini tek bir çözüm altında birleştiren SQL Management, kullanıcılarına sunduğu hızlı yük devretme ve yük dengeleme desteği ile aksaklık sürelerini en aza indirir. Bunun yanı sıra güvenli bir veri akışı optimizasyonu da sunar.

SQL Server Management database alt yapısı ile çevrimiçi veya çevrimdışı her işleminiz için ilişkisel bir veri tabanı oluşturabilmeniz mümkündür. Oluşturduğunuz bu veri tabanı ile çeşitli tablolar oluşturarak verilerinizi oldukça kolay bir şekilde yönetebilirsiniz (listeleme, ekleme, silme, güncelleme).

SQL veri tabanı yazılımı ile veriler çok daha basit bir şekilde kategorize edilebilir. Aynı zamanda veri dağınıklığı da ortadan kalkmış olur. Bununla birlikte kullanıcı tarafından kategorize edilmiş olan veriler ise kullanıcının ulaşmak istediği her an kolaylıkla listelenebilmektedir.

Dikkatinizi Çekebilir: BİR YAZILIMCININ BİLMESİ GEREKEN PLATFORMLAR

SQL Server Management Studio Kullanımı       

SQL Server Management Studio, Microsoft ‘un geliştirmiş olduğu bir veri tabanı editörü olarak tanımlanabilir. T-SQL komutları kullanılarak verilerin üzerinde birçok farklı işlemin yapılmasına olanak tanır. Bu işlemler ise veri girme, veri düzenleme, rapor alma ve veri analizi gibi işlemlerdir. Ayrıca bir veri tabanı tasarlayarak veri tabanı oluşturmanız ve düzenlemeniz de mümkündür.

T-SQL (Transact- SQL), SQL Server Management Studio veri tabanı üzerinde kullanılan bir sorgu dilidir. Bu dil ile veri ekleme, sorgulama, değiştirme ve silme gibi işlemlerin gerçekleştirilmesi mümkündür. Ayrıca bir programlama dili olmasa da tıpkı programlama dillerine benzeyen bir alt dil özelliğine sahiptir. Diğer veri tabanlarında kullanılan dille de aynı özelliklere sahiptir.

RDC olarak bu yazımızda, SQL Management nedir konusu hakkında merak edilenleri sizler ile paylaştık. Yazılım çözümlerimizden faydalanmak, ürün ve hizmetlerimiz hakkında daha fazla bilgi sahibi olmak için sitemizi inceleyebilir ya da iletişim kanallarımız üzerinden bizimle iletişime geçebilirsiniz.

POP3 ve IMAP Nedir?
POP3 ve IMAP Nedir?

Postane protokolü ve internet ileti erişim protokolü anlamına gelen POP3 ve IMAP, ileti erişim aracılarıdır. Bu aracılar, alıcının sistemine mesaj almak için tercih edilir. Mail ayarlarını telefon, bilgisayar ve tablet gibi cihazlardan denetlerken kullanılır. Peki POP3 ve IMAP nedir? POP3 nedir? POP3 nasıl çalışır? IMAP nedir? IMAP nasıl çalışır? STMP nedir? Yazımızda bu konular hakkında merak edilen detayları sizlerle paylaşacağız.

POP3 ve IMAP Nedir?

POP3 ve IMAP, mesajları posta sunucusundan alıcının sistemine almak için kullanılan protokollerdir. Aynı zamanda her iki protokol de spam ve virüs filtrelerinden sorumludur. Bu ileti erişim araçları temelde aynı işlem için kullanılsa da aralarında bazı farklılıklar bulunur. Mail ayarlarını düzenlerken hangisinin kullanılması gerektiğini iyi anlamak önemlidir. E-Postaları alırken cihazlar arasında sorun yaşanma olasılığı çok daha düşük olduğu için, kullanıcılar tarafından genellikle IMAP tercih edilir.

POP3 Nedir?

POP3 ileti erişim araçları arasında daha eski ve basit olanıdır. 1985 yılından beridir kullanılan bu araç, çeşitli güncellemelerle günümüze kadar ulaşmıştır. E-posta kullanıcıları tarafından hala kullanılan POP3, e-postaların herhangi bir sunucuda ön izlenmesine, silinmesine, aranmasına veya klasörde düzenlenmesine izin vermez. Sadece mevcut sunucudan e-postaları alma ve silme işlemlerini gerçekleştirir.

POP3 Nasıl Çalışır?

POP3’ün bir sunucudan e-posta alma işleminde çalışma adımlarını şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Alıcı ve posta sunucusu arasında bir bağlantı kurar.
  • E-posta istemcisi sunucudan istenilen e-postaları ve ekleri indirir.
  • Bağlantı cihaza kaydedilir.
  • Posta sunucusu e-postaları varsayılan olarak siler.
  • İstemcilerin çoğunu, cihaza kaydedilen e-postaların bir kopyasını kalıcı olarak veya belirli bir süre sunucuda tutacak şekilde yapılandırabilir.
  • İletim süreci tamamlanır.

IMAP Nedir?

IMAP, e-postaları almak için kullanılan ikinci iletişim aracıdır. POP3 aracına göre yeni olmasına rağmen daha çok tercih edilir. Belirli zaman aralıkları ile yapılan güncellemelerle zaman içerisinde daha da geliştirilmiştir. IMAP ile e-posta alma işlemi, yalnızca kullanıcının bir cihazda e-postayı açmasıyla gerçekleşir. Orijinal mesajın bir kopyası oluşturulur, orijinal mesaj sunucuda güvenli bir şekilde saklanır. Bu işlem tüm e-postalar için geçerlidir. Kullanıcı tüm e-postaları birden fazla konumdan birden fazla cihaza kolayca senkronize edebilir ve istediği zaman erişim sağlayabilir.

IMAP Nasıl Çalışır?

IMAP aracısının e-posta alırken izlediği adımlar şunlardır:

  • Bir istemci ve posta sunucusu arasında bağlantı kurar.
  • İstenen e-postayı getirir ve cihazda bir kopyasını oluşturur.
  • Mesajları arşivleme, silme, okundu olarak işaretleme gibi kullanıcı tarafından istenen faaliyetleri gerçekleştirir.
  • İletim süreci tamamlanır.

STMP Nedir?

STMP, basit posta aktarım protokolü anlamına gelir. Sunucular arasında e-posta alma ve gönderme işlemleri sırasında kullanılan bir TCP/IP protokolüdür. Bir istemci, gönderen sunucu ve alan sunucu sıralaması ile üç aşamalı bir işlem modelini kullanır. POP3 veya IMAP ile kullanılır. Bunun temel nedeni, sadece mesajları alıcı tarafında sıraya koyma faaliyetini gerçekleştirebilmesidir. Kullanıcının mesajları kaydedilebilmesi için IMAP ve POP3 ileti erişim araçlarına ihtiyaç duyulur. Kısaca e-posta kullanıcıları mesaj göndermek için STMP, mesaj almak için ise POP3 veya IMAP kullanan bir programı tercih eder.

Bu yazımızda POP3 ve IMAP hakkında merak edilen detaylar hakkında bilgiler vermeye çalıştık. Daha fazlası hakkında bilgi almak için diğer içeriklerimize göz atabilirsiniz. RDC Partner olarak internet, telekomünikasyon ve kurumsal sınıf çözümleri aracılığı ile yüksek kalitede dijital hizmetler sunuyoruz. Yazılım çözümlerimizden faydalanmak, ürün ve hizmetlerimiz hakkında daha fazla bilgi sahibi olabilmek için sitemizi inceleyebilirsiniz. İletişim kanallarımızdan birini kullanarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.

POP3 ve IMAP Nedir?

Postane protokolü ve internet ileti erişim protokolü anlamına gelen POP3 ve IMAP, ileti erişim aracılarıdır. Bu aracılar, alıcının sistemine mesaj almak için tercih edilir. Mail ayarlarını telefon, bilgisayar ve tablet gibi cihazlardan denetlerken kullanılır. Peki POP3 ve IMAP nedir? POP3 nedir? POP3 nasıl çalışır? IMAP nedir? IMAP nasıl çalışır? STMP nedir? Yazımızda bu konular hakkında merak edilen detayları sizlerle paylaşacağız.

POP3 ve IMAP Nedir?

POP3 ve IMAP, mesajları posta sunucusundan alıcının sistemine almak için kullanılan protokollerdir. Aynı zamanda her iki protokol de spam ve virüs filtrelerinden sorumludur. Bu ileti erişim araçları temelde aynı işlem için kullanılsa da aralarında bazı farklılıklar bulunur. Mail ayarlarını düzenlerken hangisinin kullanılması gerektiğini iyi anlamak önemlidir. E-Postaları alırken cihazlar arasında sorun yaşanma olasılığı çok daha düşük olduğu için, kullanıcılar tarafından genellikle IMAP tercih edilir.

POP3 Nedir?

POP3 ileti erişim araçları arasında daha eski ve basit olanıdır. 1985 yılından beridir kullanılan bu araç, çeşitli güncellemelerle günümüze kadar ulaşmıştır. E-posta kullanıcıları tarafından hala kullanılan POP3, e-postaların herhangi bir sunucuda ön izlenmesine, silinmesine, aranmasına veya klasörde düzenlenmesine izin vermez. Sadece mevcut sunucudan e-postaları alma ve silme işlemlerini gerçekleştirir.

POP3 Nasıl Çalışır?

POP3’ün bir sunucudan e-posta alma işleminde çalışma adımlarını şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Alıcı ve posta sunucusu arasında bir bağlantı kurar.
  • E-posta istemcisi sunucudan istenilen e-postaları ve ekleri indirir.
  • Bağlantı cihaza kaydedilir.
  • Posta sunucusu e-postaları varsayılan olarak siler.
  • İstemcilerin çoğunu, cihaza kaydedilen e-postaların bir kopyasını kalıcı olarak veya belirli bir süre sunucuda tutacak şekilde yapılandırabilir.
  • İletim süreci tamamlanır.

IMAP Nedir?

IMAP, e-postaları almak için kullanılan ikinci iletişim aracıdır. POP3 aracına göre yeni olmasına rağmen daha çok tercih edilir. Belirli zaman aralıkları ile yapılan güncellemelerle zaman içerisinde daha da geliştirilmiştir. IMAP ile e-posta alma işlemi, yalnızca kullanıcının bir cihazda e-postayı açmasıyla gerçekleşir. Orijinal mesajın bir kopyası oluşturulur, orijinal mesaj sunucuda güvenli bir şekilde saklanır. Bu işlem tüm e-postalar için geçerlidir. Kullanıcı tüm e-postaları birden fazla konumdan birden fazla cihaza kolayca senkronize edebilir ve istediği zaman erişim sağlayabilir.

IMAP Nasıl Çalışır?

IMAP aracısının e-posta alırken izlediği adımlar şunlardır:

  • Bir istemci ve posta sunucusu arasında bağlantı kurar.
  • İstenen e-postayı getirir ve cihazda bir kopyasını oluşturur.
  • Mesajları arşivleme, silme, okundu olarak işaretleme gibi kullanıcı tarafından istenen faaliyetleri gerçekleştirir.
  • İletim süreci tamamlanır.

STMP Nedir?

STMP, basit posta aktarım protokolü anlamına gelir. Sunucular arasında e-posta alma ve gönderme işlemleri sırasında kullanılan bir TCP/IP protokolüdür. Bir istemci, gönderen sunucu ve alan sunucu sıralaması ile üç aşamalı bir işlem modelini kullanır. POP3 veya IMAP ile kullanılır. Bunun temel nedeni, sadece mesajları alıcı tarafında sıraya koyma faaliyetini gerçekleştirebilmesidir. Kullanıcının mesajları kaydedilebilmesi için IMAP ve POP3 ileti erişim araçlarına ihtiyaç duyulur. Kısaca e-posta kullanıcıları mesaj göndermek için STMP, mesaj almak için ise POP3 veya IMAP kullanan bir programı tercih eder.

Bu yazımızda POP3 ve IMAP hakkında merak edilen detaylar hakkında bilgiler vermeye çalıştık. Daha fazlası hakkında bilgi almak için diğer içeriklerimize göz atabilirsiniz. RDC Partner olarak internet, telekomünikasyon ve kurumsal sınıf çözümleri aracılığı ile yüksek kalitede dijital hizmetler sunuyoruz. Yazılım çözümlerimizden faydalanmak, ürün ve hizmetlerimiz hakkında daha fazla bilgi sahibi olabilmek için sitemizi inceleyebilirsiniz. İletişim kanallarımızdan birini kullanarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Dikkatinizi Çekebilir: EN İYİ PROJE YÖNETİM UYGULAMALARI

Darboğaz (Bottleneck) Nedir?
Darboğaz (Bottleneck) Nedir?

Darboğaz, geliştirilen bir projeyi durduran veya büyük ölçüde yavaşlatan sebeplerdir. Bu olumsuz durumlar daha yüksek maliyete, verimsizliğe ve gecikmelere neden olur. Bu terim bir şişenin şekli baz alınarak, sıvı akışını yavaşlatan en dar noktayı temsil eder. Aynı durum proje yönetiminde olumsuz bir durum yaşandığında da geçerlidir. Peki proje yönetiminde darboğaz nedir? Performansa dayalı darboğazlar nedir? Sistem tabanlı darboğazlar nedir? Darboğazlar nasıl belirlenir? Darboğaz nasıl kontrol altına alınır? Yazımızda bu konular hakkında merak edilen detayları sizlerle paylaşacağız.

Proje Yönetiminde Darboğaz Nedir?

Proje yönetiminde darboğaz, iş akışında gecikmelere neden olan herhangi bir tıkanıklık noktasıdır. Bu noktalar, sağladığı olumsuz koşullar nedeniyle projenin hızını yavaşlatır. Bir darboğazı ortadan kaldırmadan devam etmeye çalışmak, projeye zarar verir ve daha geç tamamlanmasına neden olur. Proje yönetiminde darboğazlar, performansa dayalı darboğazlar ve sistem tabanlı darboğazlar olmak üzere iki türdür.

Performansa Dayalı Darboğazlar

Performansa dayalı darboğazlar, proje ekibinin bir kısmının veya tamamının istenen performans düzeyine ulaşamadığında ortaya çıkar. Bu sorun, ekipteki kişilerin yaptığı hatalardan kaynaklandığı gibi, kaynak veya netlik eksikliğinden de ortaya çıkabilir. Performansa dayalı bir darboğazı çözüme kavuşturabilmek için ekiple konuşmak ve işi bitirmek için nasıl bir yol izlediklerini öğrenmek gerekir.

Proje yönetiminde performansa dayalı darboğaz sorununu çözmek için öncelikle bu sorunun neden kaynaklandığını bulmalısınız. Ekiple sürekli iletişim halinde olarak yardım etmeli, basit görevleri dışarıdan yaptırmalı ve ekip içinde daha iyi bir iletişim sağlamak için faaliyet göstermelisiniz.

Sistem Tabanlı Darboğazlar

Sistem tabanlı darboğazlar, eski ve yavaş bir sistemden kaynaklanır. Bu darboğazlar yavaş yazıcılar, manuel arşivleme sistemleri veya projenin gereksinimlerini tam olarak karşılamayan yönetim yazılımı gibi şeyler olabilir. Projenin iş akışını tekrardan düzenlemek ve iyileştirmek için yapmanız gereken, gereksinimleri tam olarak karşılayan ve yeni bir sisteme geçiş yapmak olmalıdır.

Darboğazlar Nasıl Belirlenir?

Proje yönetiminde dar boğazları belirlemek için, öncelikle bu darboğazın sistem tabanlı mı yoksa performans tabanlı mı olduğunu belirlemek önemlidir. Soruna çözüm getirebilmek için derine inerek bu soruna neyin neden olduğunu bulmalısınız. Darboğazı belirlemek için izlemeniz gereken 3 adımı şu şekilde sıralayabiliriz:

1. İş Süreçlerinin Haritasını Çıkarın ve Dar Boğazları Belirleyin

Projedeki tıkanıklık noktasını bulmak için tüm süreçlerin haritasının her zaman gözünüzün önünde olması gerekir. Süreçleri takip ederek hangi sürecin yavaş veya sorunlu bir şekilde ilerlediğini bularak tıkanık olan noktaları belirleyebilirsiniz. Bunun için iş yönetimi yazılımlarını kullanabilirsiniz.

2. Çözümleri Uygulayın

Darboğazlara neden olan tıkanıklık noktalarını belirledikten sonra, bunları nasıl ele alacağınızı belirlemesiniz. Yetersiz ekip nedeniyle yavaşlayan işler, istemci yanıt sürelerinin yavaşlığı, eski proje yönetimi yazılımları ve gereksiz işlerin tekrarlanması vb. Gibi sorunlardan hangilerinin olduğunu bulmalısınız.

3. Projenin Performansını Değerlendirin

Darboğazları yönetmek için belirli zaman aralıklarında projenin performansını değerlendirmeniz gerekir. Bunun için projenin ilerleyişini, süreçlerin kalitesini, hızını ve sağladığınız çözümleri kontrol etmelisiniz.

Darboğaz Nasıl Kontrol Altına Alınır?

Bir darboğazı kontrol altına almak için ekip üyelerini yeniden düzenlemek veya iş akışındaki tıkanıklığı gidermek için çaba göstermelisiniz. Darboğazı belirledikten sonra çözüme ulaşmak için bu nokta üzerinde durmalı ve gerektiğinde farklı çözüm yolları sağlamalısınız. Bir darboğazı tanımladığınız anda çözmeniz, projenizin daha az maliyetle ve hızlı bir şekilde tamamlanması için oldukça önemlidir.

Proje yönetiminde darboğazı ortadan kaldırmak için öncelikle bu nokta üzerindeki baskıyı azaltmaya çalışmalısınız. Ekibin motivasyonunu koruyarak sorunu çözmek için sürekli iletişim içerisinde olmalısınız. Bu duruma neden olan soruna daha geniş bir çerçevede bakarak çözüm yolları belirlemeli ve doğru zamanda doğru adımları atmaya önem göstermelisiniz.

Bu yazımızda proje yönetiminde darboğazlar hakkında merak edilen detaylar hakkında bilgiler vermeye çalıştık. Daha fazlası hakkında bilgi almak için diğer içeriklerimize göz atabilirsiniz. RDC Partner olarak internet, telekomünikasyon ve kurumsal sınıf çözümleri aracılığı ile yüksek kalitede dijital hizmetler sunuyoruz. Yazılım çözümlerimizden faydalanmak, ürün ve hizmetlerimiz hakkında daha fazla bilgi sahibi olabilmek için sitemizi inceleyebilirsiniz. İletişim kanallarımızdan birini kullanarak bizimle iletişime geçebilirsiniz.

Dikkatinizi Çekebilir: BİR YAZILIMCININ BİLMESİ GEREKEN PLATFORMLAR